[ Pobierz całość w formacie PDF ]
BOGDAN JA�SKID Z I E N N I K1830 � 1839B O G D A N J A � S K ID Z I E N N I K1830 � 1839odczyta� z autografu i opracowa�ANDRZEJ JASTRZ�BSKIRZYM 2001S�owo wst�pne Prze�o�onego GeneralnegoPodstawow� zasad� charyzmatu Zgromadzenia Zmartwychwstania Pa�skiego jest bezwarunkowa mi�o�� Boga. Jako zmartwychwsta�cy jeste�my przekonani, �e to w�a�nie Bo�a bezwarunkowa mi�o�� nas powo�a�a, kszta�tuje nas i daje nam si��, by i�� naprz�d poprzez pr�by, trudno�ci, upadki i inne rodzaje �mierci, z kt�rymi spotykamy si� w codziennym �yciu. To ona jest �r�d�em naszego odkupienia w Zmartwychwsta�ym Synu, Jezusie Chrystusie.Charyzmat bezwarunkowej mi�o�ci Boga Bogdan Ja�ski prze�ywa i unaocznia w swym Dzienniku. Prawdopodobnie on sam nie przewidywa�, i� te zapiski trafi� w r�ce tych wszystkich, kt�rzy si�gn� po niniejsz� publikacj�. By� mo�e by�by tym faktem nawet za�enowany, i to nie z powodu brutalnej szczero�ci swego dziennika, kt�ra stanowi jeden z istotnych rys�w jego charakteru, ale poniewa� m�g�by si� obawia� � po ludzku s�dz�c � i� niekt�rzy spo�r�d tych, kt�rzy u�wiadomi� sobie jego s�abo�ci, mogliby sami os�abn�� w ich w�asnej odpowiedzi na Bo�e wezwanie.Byli i s� tacy w Zgromadzeniu, kt�rzy przeczytali Dziennik i stwierdzili, i� nie powinno si� go publikowa� w ca�o�ci. Tym niemniej XXX Kapitu�a Generalna Zgromadzenia w Rzymie (1999) podj�a decyzj� o wydaniu Dziennika bez jakichkolwiek skr�t�w czy opuszcze�, a o. Marian Piwko CR, za�o�yciel Wy�szej Szko�y Zarz�dzania i Przedsi�biorczo�ci im. Bogdana Ja�skiegow Polsce, podj�� si� wydania polskiej wersji Dzienika, w oparciu o tekst przekazany przez Kuri� Generaln�. Niniejsza publikacja jest rezultatem tej decyzji. Zosta�o r�wnie� przygotowane angielskie t�umaczenie Dziennika, kt�rego dokona� o. Franciszek Grzechowiak CR.Niniejsze wydanie ma charakter krytyczny. Zosta�o opracowane na zlecenie Zarz�du Generalnego przez p. Andrzeja Jastrz�bskiego. Prace nad nim rozpocz�y si� w roku 1987 i zosta�y ostatecznie zako�czone w 1999. O. Andrzej Gieniusz CR przygotowa� sk�ad elektroniczny publikacji, o. Tadeusz Kaszuba CR, kt�ry wsp�pracowa� z p. Jastrz�bskim od samego pocz�tku, by� odpowiedzialny za korekt� tekstu, a p. Liliana Dro�d�, sekretarka Generalatu, sp�dzi�a niezliczone godziny przepisuj�c tekst do komputera, por�wnuj�c go z r�kopisami i przygotowuj�c indeks. Wszystkim tym osobom Zgromadzenie jest g��boko wdzi�czne.Trzeba nam tak�e podzi�kowa� Bogdanowi Ja�skiemu. Dziennik jest cz�ci� jego �ycia, w jego nagiej rzeczywisto�ci. Jak ju� powiedzia�em, jestem przekonany, i� nie wiedzia� on o tym, �e jego zapiski maj� sta� si� publiczne nie tylko w Zgromadzeniu, ale w ca�ym Ko�ciele. Gdy przyby� z Warszawy na studia do Pary�a, jednym z wymog�w dla otrzymania stypendium by�o sk�adanie sponsorom sprawozda� z w�asnej dzia�alno�ci. Sporz�dza� wi�c notatki, w kt�rych opisywa� swoje prace i przedsi�wzi�cia, i z mniejsz� lub wi�ksz� regularno�cia przesy�a� je do Warszawy. Powinni�my by� wdzi�czni �wczesnym w�adzom za owo wymaganie sprawozda�, poniewa� � moim zdaniem � to dzi�ki nim Bogdan zacz�� odnotowywa� poszczeg�lne wydarzenia swego �ycia, a z czasem, po nawr�ceniu, owe notatki przekszta�ci�y si� w rodzaj oceny w�asnego �ycia.Podobnie jak w wypadku �w. Paw�a Aposto�a, jeste�my skazani na domys�y odno�nie do szczeg��w nawr�cenia Bogdana na katolicyzm. Dziennik jest w tym zakresie bardzo sk�py. Nie opisuj�c tego szczeg�lnego wydarzenia tak obszernie, jak by�my sobie tego �yczyli, dostarcza jednak wiele materia�u na temat ci�g�ego nawracania si�. Bogdan � obdarowany �ask� i odpowiadaj�c na �w dar � po powrocie do katolicyzmu by� nadal cz�owiekiem pe�nym pasji, wielkoduszno�ci i wra�liwo�ci na problemy spo�eczne, a z drugiej strony by� tak�e cz�owiekiem walcz�cym ze swoimi ludzkimi s�abo�ciami. �ar, kt�ry niegdy� pchn�� go w kierunku saint-simonist�w, spala� go teraz w krucjacie katolickiej, kt�ra wkr�tce znalaz�a sw�j wyraz w za�o�eniu zgromadzenia zakonnego.Dziennik Ja�skiego to fenomen o wielu obliczach. Jest on histori� ludzkiego �ycia i histori� bezwarunkowej mi�o�ci Boga. Jest to wyznanie cz�owieka, kt�ry uwierzy� w t� mi�o�� i jest to wreszcie �wiadectwo nawracania si� cz�owieka, kt�ry wr�ci� do katolicyzmu, ale ci�gle musi wyzwala� si� ze swych ludzkich ogranicze� i s�abo�ci.Ca�e swe �ycie Bogdan po�wi�ci� bez reszty naprawie spo�ecze�stwa. Jego zapa�, wiara w bezwarunkow� mi�o�� Boga we w�asnym �yciu, pragnienie, aby osobi�cie odpowiedzie� na t� mi�o��, jak r�wnie� przekonanie, i� owej pracy powinna podj�� si� grupa podobnie my�l�cych ludzi, sta�y si� celem jego �ycia. Z tego wzgl�du uformowa� grup� uczni�w, kt�rzy mieli pracowa� nad w�asnym nawr�ceniem i nad nawr�ceniem spo�ecze�stwa. Wkr�tce, zach�cony przez ludzi pokroju A. Mickiewicza i K. Montalamberta, utworzy� z tej grupy zgromadzenie zakonne.Bogdan, jak Abraham, Moj�esz i � w pewnym sensie � sam Jezus, nie zdo�a� ujrze� spe�nienia si� Bo�ych obietnic za swego ziemskiego �ycia. My, kt�rzy przyszli�my po nim, widzimy owoce jego zasiewu i spe�nianie si� tego, co mu zosta�o obiecane. Ale przecie� jest jeszcze tyle obietnic do zrealizowania, tyle pracy do wykonania.Bogdan Ja�ski � za�o�yciel Zgromadzenia Zmartwychwstania, kt�ry nie zdo�a� ujrze� jego prawnych narodzin, zostawi� jednak charyzmat, kt�rym do dzi� �yj� zmartwychwsta�cy. I tak: gdziekolwiek jeste�my, walczymy ze s�abo�ciami naszej natury, usi�ujemy sami by� wsp�lnot� zakonn� i � celem udoskonalenia spo�ecze�stwa � pracujemy nad budowaniem wsp�lnot, w kt�rych �wszyscy mog� do�iadczy� nadziei, rado�ci i pokoju Zmartwychwsta�ego Chrystusa�. Podobnie jak Bogdan zapraszamy wszystkich, by w��czyli si�w nasze dzie�o: jako cz�onkowie czy wsp�pracownicy.O. Sutherland MacDonald, CRPrze�o�ony GeneralnyRzym, w Dzie� Za�o�ycieli, 17 lutego 2001 r.S P I S T R E � C IS�OWO WST�PNE PRZE�O�ONEGO GENERALNEGO(O. Sutherland MacDonald, CR) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . VIIO BOGDANIE JA�SKIM. SZKIC DO PORTRETU(Andrzej Jastrz�bski) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 1O DZIENNIKU BOGDANA JA�SKIEGO. NOTA WYDAWNICZA(Andrzej Jastrz�bski) . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 19BOGDAN JA�SKI, NOTATKI DO DZIENNIKA PODRӯY. ROK 1828 . . . . . . 31BOGDAN JA�SKI, NOTATNIK INTYMNY. ROK 1828 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 43D Z I E N N I K1830 - 1839DZIENNIK. ROK 1830 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 49DODATEK:I. DO ROZJA�NIENIA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 89II. ORGANIZACJA MEJ PRZYSZ�O�CI . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 90NOTA O �YCIU C. H. DE SAINT-SIMON, JEGO DOKTRYNIE I SZKOLE . . . 91DZIENNIK. ROK 1831 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 95NOTY:1. NOTA O �YCIU I TW�RCZO�CI F. M.-CH. FOURIER . . . . . . . . . . . . . . 1152. NOTA O �YCIU, TW�RCZO�CI I DZIA�ALNO�CI POLITYCZNEJM. MOCHNACKIEGO. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 116DZIENNIK. ROK 1832 . . . . . . .. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 119DODATEK:I. MEMORANDA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 217II. (WSPOMNIENIA � KR�TKIE � MEJ PRZESZ�O�CI OD WIEKUDZIECINNEGO POD�UG LAT( . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 218NOTY:1. NOTA O �YCIU I DZIA�ALNO�CI KSI�DZAF.-R. DE LAMENNAIS . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 2252. NOTA O TOWARZYSTWIE LITERACKIM POLSKIM . .. . . . . . . . . . . . 226DZIENNIK. ROK 1833 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 229DZIENNIK. ROK 1834 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 239DODATEK:I. NOWOCZESNO�� . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 259II. (SPOWIED�( . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 260III DLACZEGO WR�CI�EM DO WIARY �WI�TEJ KATOLICKIEJ? . . . 262DZIENNIK. ROK 1835 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 265DODATEK:I. (SPOWIED�, c. d( . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 341II. (MODLITWA, OSKAR�ENIE SI�( . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 344III. (SPOWIED�( OD 2 LUTEGO, 1835 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 344IV. (SPOWIED�( 13 CZERWCA W DZIE� �WI�TEGO ANTONIEGO . . 345V. SPOWIED� W DZIE� NARODZENIA NAJ�WI�TSZEJ PANNY8 WRZE�NIA 1835 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 346VI. SPOWIED� 14 WRZE�NIA 1835 W DZIE� PODWY�SZENIAKRZY�A . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 347VII. SPOWIED� 21 WRZE�NIA W DZIE� �WI�TEGO MATEUSZA . . . 348VIII. DNIA 19 PA�DZIERNIKA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 349IX. POSTANOWIENIA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 349X. S�U�BA NARODOWA . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 353XI...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]