download, do ÂściÂągnięcia, pdf, ebook, pobieranie

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Dyplomacja Wielostronna

 

DYPLOMACJA WIELOSTRONNA:

·         to część składowa całej dyplomacji.

·         Służy państwom do reprezentacji i rokowań oraz osiągania celów na arenie międz.

·         Obejmuje zarówno politykę państwa w stosunkach z innymi podmiotami oraz zespoły ludzi ją realizującą i wszystkie funkcje wynikające z traktatowego i zwyczajowego prawa miedz.

·         Dostarcza norm i metod służących współpracy i przezwyciężaniu różnic w podejściu do problemów miedz.

·         Pojawienie się jej nastąpiło późno, związane było z siecią powiązań regionalnych i globalnych.

·         Cechą odróżniającą dyplomację W od dwustronnej jest środowisko, w którym ona funkcjonuje i które determinuje jej specyfikę, możliwości, zakres, funkcje.

Płaszczyzną działania dyplomacji 2- stronnej są relacje miedzy  dwoma państwami, dyplomacja wielostronna bazuje na obszarach z większą liczbą państw, które wymagają uzgodnień w ramach kontaktów multilateralnych.

·         Najstarszym forum DW są konferencje pokojowe i zjazdy monarchów lub spotkania przedstawicieli państw, mających na celu podjęcie wielostronnej współpracy.

·         Kongres Paryski (1856), który zakończył wojnę krymską i kongres Berliński (1878) uregulowały tzw. Kwestię wschodnią Turcji.

·         Liga Narodów stworzyła nowe forum dla dyplomacji wielostronnej.

 

KONFERENCJE MIEDZYNARODOWE:

·         Jako ważna forma współpracy wielostronnej

·         Stanowią dogodne miejsce załatwiania spraw i rozwiazywania problemów

·         Duża elastyczność składu i problemów, którymi mogą się zajmować.

·         Wymagają stałych, instytucjonalnych form współpracy- tą rolę pełnią organizacje Międzynarodowe

 

Podział konferencji międzynarodowych:

a.        Deliberacyjne – spotkania miedz. Których celem jest ocena sytuacji w zakresie budowy zaufania i bezpieczeństwa miedz. To np. Konferencja Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie ( KBWE, zwołana 1972 r. w wyniku PL inicjatywy),

b.       Konstytutywne – fora przygotowujące różnego typu projekty konwencji miedz.  I dot. Kwestii rozbrojeniowych, począwszy do I konferencji Pokojowej w Hadze z 1899- uchwalono tam rezolucję wyzywającą wszystkie państwa  europ. Do ograniczenia sił zbrojnych oraz rezygnacji z nowych środków bojowych (gazów trujących). Np. Umowa Poczdamska – z 2 sierpnia 1945 roku stanowiąca podstawę ładu pokojowego po klęsce Niemiec i ich sojuszników. Konwencja Wiedeńska o stos.dypl. z 18 kw. 1961, Konwencja Wiedeńska o stos. Konsularnych z 24 kw 1963, Konwencja Wiedeńska o prawie traktatów z 22 maja 1969 roku.

c.        Deklaracyjne- to wielostronne spotkania państw , które poświęcone są przyszłości.  Państwa dokonują analizy sytuacji, formułują program współpracy, pomocy, rozwiązują problemy krajów rozwijających się np. głód, niedorozwój gosp. Np. szczyt państw w Rio de Janeiro z 1996 roku. Poświęcony zrównoważonemu rozwojowi świata.

„ konferencje przeglądowe”- odnoszą się do spotkań przedstawicieli państw stron konwencji międz., gł. Z zakresu problematyki rozbrojeniowej, którzy w określonych odstępach czasu (5-10 lat) dokonują swojej weryfikacji zobowiązań traktatowych.

 

ORGANIZACJE MIEDZYNARODOWE:

·         Pierwszymi organizacjami o charakterze miedz.  Były komisje regulujące żeglugę na rzekach miedz. Np. Komisja Środkowego Renu utworzona przez FR i Niemcy w 1804 roku.

·         Kolejno powołano do życia w 1856 roku MIEDZYNARODOWĄ UNIĘ TELEGRAFICZNĄ  , a w 1874 ŚWIATOWY ZWIAZEK POCZTOWY.

·         W XX wieku pojawiły organizacje o profilu ogólnym, dysponujące kompetencjami w różnych sferach.

·         Pewne konferencje miedz, które wypełniły już swoje zadania często zmieniają się w OM np. GATT, stała się Światową Organizacją Handlu (WTO).

·         W relacjach z OM państwa posługują się swymi organami wew. Lub zew. Wewnętrzne to głowy państw, szef rządu, msz. Zewnętrzne to delegacje, misje specjalne i stałe przedstawicielstwa.

ü       DELEGACJE- najstarsza forma utrzymania przez państwa kontaktów wielostronnych. Reprezentują państwa i ich władców na zjazdach, konferencjach. Jest to instrument skuteczny i reprezentatywny.

HASKA KONFERENCJA POKOJOWA:

·         PIERWSZA Z 1899- była forum regionalnym, na którym spotkali się przedstawiciele 26 państw, gł. Europ.

·         DRUGA Z1907- miała charakter uniwersalny, wzięli w niej udział reprezentanci 44 państw w tym USA i kraje Ameryki Łac.

Na konferencjach tych sugerowano się zasadą suwerennej równości all państw uczestników, łamiąc w ten sposób monopol wielkich mocarstw europ. Stanowiły ważny precedens , otworzyły nową erę we współpracy miedz. Ułatwiły powstaniec LN i ONZ.

 

ORGANIZACJE MIĘDZYPAŃSTWOWE/ MIĘDZYRZĄDOWE- Grupa organizacji międz. Zrzeszających państwa. Stanowią one ośrodki podejmowania decyzji, wpływają na rozwój SM, kształtują porządek międz., wpływają na sposób zachowania się państw i ich procesy decyzyjne.

Dzieli się je na :

a.        Organizacje o celach ogólnych

b.       Organizacje wyspecjalizowane

MIĘDZYNARODOWE ORGANIZACJE POZARZĄDOWE- zrzeszają osoby fizyczne i prawne, stowarzyszenia, instytucje.

Funkcje organizacji międzynarodowych:

a.        Ułatwiają państwom kształtowanie zasad współpracy międz. I inicjowanie porozumień miedz.

b.       Umożliwiają wszystkim państwom niezależnie od ich wielkości i znaczenia branie udziału w podejmowaniu i wypracowywaniu decyzji, kształtujących porządek miedz.

c.        Wpływają na realizację podjętych uchwał i decyzji przez państwa członkowskie.

d.       Stanowią ważne forum dla formułowania wielostronnych regulacji pr. Dot. Dostępu do mórz i oceanów, przestrzeni powietrznej, kosmicznej. Nie pozwalają na ich zawłaszczanie przez inne państwo.

Różne podejścia dot. Organizacji międzynarodowych:

a.        Liberałowie- OM stanowią płaszczyznę lepszego zrozumienia wzajemnych interesów, osiągania nowych wartości i zdobywania korzyści płynących ze współpracy miedz. Są ważnymi instrumentami, promującymi idee ekonomicznego liberalizmu i internacjonalizmu. Wywierają wpływ na instytucjonalizację gospodarki liberalnej i zaszczepianie wartości demokratycznych w SM.

b.       Realiści- OM nie wywierają znacznego wpływu na SM, są to słabe instytucje służące wypracowywaniu porozumień dot. Różnych aspektów SM.

c.        Neomarksiści-  małe znaczenie OM w polityce globalnej, wiodącą role i tak odgrywają mocarstwa kapitalistyczne, które stanowią jądro świata, a kraje rozwijające się zepchnięte są na peryferie.

 

ONZ

 

·         Organizacja narodów zjednoczonych

·         24 październik 1945 rok

·         Koalicja 46 państw sojuszniczych, które 1 stycznia podpisały Deklarację Waszyngtońską, wyrażającą gotowość użycia wszystkich znajdujących się w posiadaniu środków pokonania państw osi, czyli N,WŁ, Jap.

·         Zastąpiło LN

·         Cel: ochrona przyszłych pokoleń od wojny

·         To najbardziej uniwersalna organizacja polityczna, zrzeszająca państwa

·         Statutem jest Karta Narodów Zjednoczonych.

·         W myśl rozdziału I- cele i zasady w nim zawarte sa nadrzędnymi celami i zasadami postepowania państw w SM

·         Karta ta kodyfikuje główne zasady SM tj. suwerenna równość all państw, zakaz stosowania siły,

·         Karta nakłada na państwa członkowskie obowiązek załatwiania swoich spraw w drodze pokojowej, wszelkimi możliwymi środkami.

·         ONZ to ważne forum współpracy na rzecz rozwiązywania międz. problemów ekon., społ, kult., oraz promowanie poszanowania praw człowieka i podstawowych wolności.

·         ONZ uczestniczyła w rozwiązywaniu nieomal wszystkich ważniejszych spraw miedz. W sferze polit, ekon,społ,kult.

·         System ONZ dostarcza krajom rozwijającym się stałą pomoc gosp, fin, technolog.

·         Przyczynia się: w walce o prawa człowieka, tworzeniu norm pr i monitorowaniu działalności państw, oddziałuje korzystnie na promocję praw ludzkich i ochronę międz., piętnuje łamanie tych praw.

System Narodów Zjednoczonych:

·         zgromadzenie ogólne

·         Rada Bezpieczeństwa

·         Rada gosp. I społ.

·         Rada powiernicza

·         Miedz. Trybunał Spr.

·         Sekretariat

·         ONZ-owskie programy i fundusz tj. UNICEF,UNDP

·         agencje : UNESCO< FAO< WHO

·         powiązane  organizację tj. Międzynarodowa Agencja Energii Atomowej- IAEA, WHO,

 

Organy UNII Europejskiej

 

·         wśród organów UE, współpracę i realizacje polityki unijnej stanowią :

a.        Rada Europejska- jako organ najważniejszy

b.       Rada Unii Europejskiej

c.        Komisja Europejska

d.       Parlament Europ. (rzadziej)

Stanowią płaszczyznę działania dla dyplomacji wielostronnej.

 

„ DYPLOMACJA STOWARZYSZENIOWA”:

·         Główne elementy DS.: ramy instytucjonalne i traktatowe, regularne okresy spotkania przywódców politycznych i rządowych, pewne ustalone przedsięwzięcia w zakresie koordynacji polityki i kierunki rozwoju współpracy gosp., prorozwojowej i finansowej.

·         Koncepcja DS. rozszerza rozumienie DW,

·         Przykład jako forum dyplomacji wielostronnej jest UE.

„KOMPETENCJE UE”

a.        Wyłączne UE- powstają gdy państwa członkowskie przekazały jej część swoich kompetencji w formie wspólnego porozumienia traktatowego lub w wyniku realizacji 1 z zadań traktatowych UE.

b.       Konkurencyjne UE- mogą być realizowane przez państwa członkowskie jak i przez Komisję UE. Gdy : państwa członkowskie maja kompetencje tylko do czasu podjęcia działań przez Komisję lub gdy zachowują swoje kompetencje jeśli Komisja podjęła już działanie.

Kompetencje UE w stosunkach zew. określają postanowienia TRAKTATU O UTWORZENIU WSPÓLNOTY EUROPEJSKIEJ- Komisja jest zobowiązania do utrzymywania stosunków z ONZ i jej organizacjami oraz Radą Europy lub OECD.

 

KONFERENCJE TRADYCYJNE A SESJE ORGANIZACJI MIĘDZYNARODOWYCH:

·         Konferencje starego typu zwoływane przez poszczególne państwa lub grupy państw np. Konferencja Bezpieczeństwa i Współpracy w Europie, organizowane w określony celu, majace odrębny porządek dzienny, unikatową strukturę , regulamin, tryb pracy.

·         Konferencje zwoływane przez organizacje międz.- zadania określone indywidualnie.

·         Sesje OM-  to forum wielostronne, omawia się sprawy leżące w kompetencji danej organizacji..

Państwa są reprezentowane przez upełnomocnione delegacje. Delegacje są wysyłane zgodnie z przepisami i decyzjami danej organizacji. O doborze i składzie decyduje państwo wysyłające. Państwo wysyłające musi dostosować liczebność i charakter delegacji do struktury zawartej w statucie czy regulaminie organizacji.

Regulamin ONZ przewiduje 5 delegatów i 5 zastepców.

 

„ MISJE SPECJALNE”:

·         Wysłaniem kieruje głowa państwa lub szef rządu

·         Wysłanie wynika z charakteru omawianych spraw w organizacjach

„ STAŁE PZREDSTAWICIELSTWA”:

·         To zasadniczy element  DW o ugruntowanej pozycji

·         Musi zostać przedłożony  przez stałego przedstawiciela list uwierzytelniający, który uprawnia go do reprezentacji państwa i wypełniania funkcji powierzonych mu przez organizację. Listy wystawia głowa państwa lub szef rządu lub MSZ.

CELE DYPLOMACJI WIELOSTRONNEJ:

·         Działa w organizacjach miedz . i na konferencjach

·         Obsługuje i ułatwia wielostronne kontakty

·         Inicjuje i realizuje różne formy i zakres współpracy zespołowej

·         Dzięki niech podejmowane są uchwały przez organizację miedz i decyzję przez konferencję

·         Pomaga regulować wiele zagadnień i form współpracy miedz w różnych dziedzinach tj. gosp., nauka itp.

·         Bez niej nie można byłoby zaspokajać potrzeb społeczeństwa w dziedzinie telekomunikacji, obrotu pocztowego itp.

·         Rozwiązuje kluczowe problemy regionalne i globalne.

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kskarol.keep.pl