download, do ÂściÂągnięcia, pdf, ebook, pobieranie

[ Pobierz całość w formacie PDF ]
NOWA EWANGELIZACJA POTRZEBUJE NOWYCH G�OSICIELI EWANGELII.Red. Adam WojtczakMATERIA�Y Z SYMPOZJUM W OBRZE 19-20 KWIETNIA 2001 ROKU UNIWERSYTET IM. ADAMA MICKIEWICZA. WYDZIA� TEOLOGICZNY. POZNA� 2001.WALDEMAR CHROSTOWSKIDuszpasterstwo biblijne jako sk�adnik nowej ewangelizacjis. 43-56Postulat nowej ewangelizacji zyska� na znaczeniu w kontek�cie przygotowa�, a nast�pnie obchod�w Wielkiego Jubileuszu Roku 2000. Patrz�c z perspektywy Ko�cio�a katolickiego w Polsce, pojawi� si� on po raz pierwszy podczas trzeciej pielgrzymki Jana Paw�a II do Ojczyzny. W homilii wyg�oszonej 14 czerwca 1987 r. na placu Defilad w Warszawie na zako�czenie II Krajowego Kongresu Eucharystycznego Ojciec �wi�ty powiedzia�: Ko�ci� ca�y jest misyjny. Ca�y i wsz�dzie! Wy wszyscy, kt�rzy nie podejmujecie pos�ugi na terenach misyjnych - nie zapominajcie, �e nasza w�asna polska Ojczyzna wci�� potrzebuje nowej ewangelizacji. Podobnie jak ca�a chrze�cija�ska Europa. Po setkach lat - i po tysi�cleciach - wci�� na nowo! Ca�a Europa sta�a si� kontynentem wielkiego wyzwania dla Ewangelii. I Polska te�.Gor�ce zach�ty do nowej ewangelizacji wielokrotnie przewija�y si� w nauczaniu Jana Paw�a II, r�wnie� tym, kt�re kierowa� do wiernych podczas licznych pielgrzymek apostolskich. Fundament i kierunek zosta� wytyczony w encyklice/?e-demptoris missio, og�oszonej 7 grudnia 1990 r., w kt�rej czytamy: W krajach o chrze�cija�stwie dawnej daty, ale czasem r�wnie� w Ko�cio�ach m�odych, ca�e grupy ochrzczonych utraci�y �ywy sens wiary albo wprost nie uwa�aj� si� ju� za cz�onk�w Ko�cio�a, prowadz�c �ycie dalekie od Chrystusa i od Jego Ewangelii. W tym wypadku zachodzi potrzeba �nowej ewangelizacji)) albo �re-ewangelizacji� (nr 33). �yj�c w religijnym i moralnym zoboj�tnieniu wielu ochrzczonych zachowuje wprawdzie jak�� wiar�, ale potrzebuje nowych impuls�w, by j� o�ywi� i do�wiadczy� osobistego zwi�zku z Chrystusem w codziennym �yciu. Misja nowej ewangelizacji polega w gruncie rzeczy na wsp�lnej odpowiedzialno�ci za Ko�ci�. Nale�y j�podj�� w sytuacji charakterystycznego napi�cia, jakie istnieje mi�dzy daleko posuni�t� sekularyzacj� wielu spo�ecze�stw a widocznym o�ywieniem religijno�ci w r�nych rejonach Europy i �wiata. Pozytywna odpowied� na te wyzwania to g��wny obowi�zek wsp�czesnego duszpasterstwa, r�wnie� tego, kt�re w szczeg�lniejszy spos�b nosi znamiona biblijnego.s. 43SZUKAM, O PANIE TWOJEGO OBLICZANowa ewangelizacja podejmuje, rozwija i przek�ada na j�zyk wsp�czesnych naszemu pokoleniu potrzeb i okoliczno�ci, ca�� Tradycj� Ko�cio�a i zw�aszcza nauczanie II Soboru Watyka�skiego (1962-1965). Od czasu jego zako�czenia wyros�y dwa nowe pokolenia, kt�rych sytuacja duchowa, religijna, intelektualna i spo�eczna jest pod wieloma wzgl�dami radykalnie odmienna od tej, jaka istnia�a wcze�niej. Szukaj�c najbardziej zwi�z�ego okre�lenia, czym jest nowa ewangelizacja mo�na powiedzie�, �e chodzi o dostosowanie sprawowanego przez Ko�ci� duszpasterstwa do wymog�w i potrzeb, jakie daj�o sobie zna� w rezultacie powszechnej egzystencjalnej potrzeby odnalezienia sensu �ycia. Ju� w Starym Testamencie rozlega�o si� wo�anie, kt�re znalaz�o wyraz w Psalmie 27: O Tobie m�wi moje serce: ((Szukaj Jego oblicza!� Szukam, o Panie, Twojego oblicza (w. 8). W d�ugich dziejach ludzko�ci atei�ci �wiadomie i z przekonaniem neguj�cy istnienie Boga stanowili znikom� mniejszo��. Tak�e dzisiaj najwi�kszym problemem jest nie tyle ateizm, co oboj�tno�� religijna. Nie omija ona, aczkolwiek nie zawsze �atwo jest to uchwyci� i opisa�, r�wnie� ludzi ochrzczonych. Nie wystarczy bowiem wierzy�, �e B�g istnieje, lecz potrzebne jest cierpliwe odkrywanie Jego �yciodajnej obecno�ci w nas i wok� nas. Obecno�ci, kt�ra przes�dza o tym, i� cz�owiek czuje si� spokojny i bezpieczny i dlatego potrafi w�a�ciwie rozezna� i przyj�� sens �ycia. Rozmaite religie daj� r�ne odpowiedzi o Bogu i Jego obliczu. Na ich tle chrze�cija�stwo posiada rys bardzo specyficzny, rzutuj�cy na istot� i charakter uprawianego w Ko�ciele i przez Ko�ci� duszpasterstwa biblijnego. Specyfik� wiary chrze�cija�skiej stanowi bowiem to, �e wychodz�c naprzeciw ludzkiemu pragnieniu poznawania i prze�ywania Boga, przypomina ona i podkre�la, �e sam B�g odpowiedzia� na t� tajemnicz� potrzeb� i pragnie skutecznie sprosta� g�odowi istniej�cemu w ludzkich sercach. To absolutnie unikatowe i nadzwyczajne wyj�cie Boga ku cz�owiekowi dokona�o si� w osobie Jezusa Chrystusa, w kt�rym - dla nas i dla naszego zbawienia - prawdziwy i niepoj�ty B�g sta� si� cz�owiekiem. Szukaj�c oblicza Boga, mo�emy je najpe�niej odnale�� i rozpozna� w�a�nie w Jezusie Chrystusie. Najkr�tsza i najbardziej owocna droga do Boga wiedzie przez Niego, bo On jest najpe�niejszym objawieniem Boga. A wskutek tego wyznawanego w wierze faktu, chrze�cija�stwo ma �wiatu do powiedzenia o Bogu znacznie wi�cej ni� jakakolwiek inna religia. Jest tak dlatego, poniewa� w Jezusie Chrystusie B�g objawi� bogactwo swojego wewn�trznego �ycia, ukazuj�c si� jako Ojciec, Syn i Duch �wi�ty. Mi�o��, kt�r� �ywi On wzgl�dem ka�dego cz�owieka, j est przed�u�eniem i uobecnieniem tej samej mi�o�ci, jaka jednoczy i ��czy trzy Osoby Boskie. W roku 2001, obchodzonym jako Rok Kardyna�a Stefana Wyszy�skiego, w kt�rym przypada stulecie jego urodzin i dwudziestolecie jego �mierci, trzeba przypomnie�, �e niez�omny Prymas Tysi�clecia w listach do kap�an�w pisanych podczas wi�ziennego upokorzenia i utra-s. 44pienia, mocno podkre�la� tajemnic� Tr�jjedynego Boga i k�ad� wielki nacisk na zwi�zek ka�dego kap�ana z Bogiem, kt�ry jest Mi�o�ci�.6 stycznia 2001 r. na zako�czenie obchod�w Wielkiego Jubileuszu, Jan Pawe� II og�osi� list apostolski Novo millennio ineunte. Jego pierwszy rozdzia� podejmuje temat Spotkanie z Chrystusem jako dziedzictwo Wielkiego Jubileuszu. Uroczyste millenijne obchody, kt�re organizowano na ca�ym �wiecie, by�y �wi�towaniem dwutysi�clecia tajemnicy Wcielenia. Dla Ko�cio�a by� to uprzywilejowany czas uwielbienia Boga, a tak�e pojednania i odbudowywania nadziei. Jan Pawe� II wyliczy� (nry 5-14) rozmaite aspekty prze�ywania przez Ko�ci� Wielkiego Jubileuszu: �ywa �wiadomo�� miejsca tajemnicy Chrystusa na tle historii zbawienia, oczyszczenie pami�ci, nowe dowarto�ciowanie �wiadk�w wiary, wzgl�d na Ko�ci� pielgrzymuj�cy, miejsce i rola m�odzie�y, zjawisko pielgrzymowania. Mi�dzynarodowy Kongres Eucharystyczny, wymiary ekumeniczny i dialogu mi�dzyreligijnego, a wreszcie obowi�zek przywracania zachwianej sprawiedliwo�ci spo�ecznej.Powstaje pytanie o to, co jest najwa�niejszym owocem jubileuszowych obchod�w oraz istot� dziedzictwa, pod kt�re po�o�y�y one nowe podwaliny. Jan Pawe� II stwierdzi�: Gdyby�my jednak mieli wyrazi� najzwi�lej sam� istot� wielkiego dziedzictwa Jubileuszu, nie waha�bym si� stwierdzi�, �e jest ni� ((kontemplacja oblicza Chrystusa:� Chrystusa, kt�rego postrzegamy jako posta� historyczn� i jako tajemnic�, i kt�rego wielorak� obecno�� prze�ywamy w Ko�ciele i w �wiecie, wyznaj�c, �e On jest sensem historii i �wiat�em na naszej drodze (nr 15). By� chrze�cijaninem, to kontemplowa� oblicze Chrystusa i przez Niego zmierza� do Ojca. Skoro chrze�cijanie do�wiadczaj� niezwyk�ej obecno�ci Boga w Jezusie, to zw�aszcza kap�ani, zakonnicy oraz ci, kt�rzy przygotowuj� si� do kap�a�stwa i �ycia zakonnego, powinni ch�tnie dzieli� si� w�asnym do�wiadczeniem wiary z innymi. Tak znajdzie wyraz najg��bsze zaufanie s�owom Chrystusa Duc in altum, Wyp�y� na g��bi�!W�r�d licznych zada� Ojciec �wi�ty wymieni� potrzeb� opracowania nowego skutecznego programu duszpasterskiego na okres po Jubileuszu. Nawi�zuj�c do ewangelicznego tekstu z epizodem kilku Grek�w, kt�rzy zwr�cili si� do apostola Filipa z pro�b� Chcemy ujrze� Jezusa (J 12,21), zauwa�y�, �e tak�e ludzie naszych czas�w, cho� mo�e nie zawsze �wiadomie, prosz� dzisiejszych chrze�cijan, aby nie tylko ((m�wili)) o Chrystusie, ale w pewnym sensie pozwolili im Go �zobaczy� (nr 16). Na tym tle zrozumia�a staje si� konkluzja: Nasze �wiadectwo by�oby jednak niedopuszczalnie ubogie, gdyby�my my sami, jako pierwsi, nie byli tymi, kt�rzy ((kontempluj� oblicze Chrystusa)). Wielki Jubileusz z pewno�ci� dopom�g� nam sta� si� nimi w g��bszym sensie (tam�e). Nie wystarczy jednak m�wi� o Chrystusie, a nawet na r�ne sposoby Go g�osi�. Trzeba stara� si� wiarygodnie pokaza� Chrystusa, co oznacza �mudny proces duchowy i intelektualny, a tak�e potrzeb� �wiadczenia o Nim w�asnym �yciem.s. 45Ogromnego znaczenia nabiera �wiadectwo Ewangelii. Jan Pawe� II przypomina: Kontemplacja oblicza Chrystusa winna czerpa� inspiracj� z tego, co m�wi o Nim Pismo �wi�te, kt�re od pierwszej do ostatniej strony przenikni�te jest Jego tajemnic� ukazywan� w niejasnym zarysie w Starym Testamencie, a w pe�ni objawion� w Nowym, co pozwala �w. Hieronimowi orzec stanowczo, �e ((nieznajomo�� Pisma to nieznajomo�� samego Chrystusa� (nr 17). Dochodzimy do sedna sprawy, uzasadniaj�cego potrzeb� duszpasterstwa biblijnego w dziele nowej ewangelizacji. Skoro polega ona na tym, aby skuteczniej trafi� do wsp�czesnego cz�owieka, co dokonuje si� przez g��bsze i bardziej osobiste kontemplowanie oblicza Chrystusa, zatem jedno z najwa�niejszych wyzwa� stanowi dalsze upowszechnianie praktyki czytania i rozwa�ania Pisma �wi�tego. W ostatnich dziesi�cioleciach dokona�o si� pod tym wzgl�dem wiele dobrego. M�odzie� i doro�li si�gaj� po Bibli� cz�ciej ni� przedtem. Istniej� jednak rozmaite sposoby jej czytania, podczas gdy Jan Pawe� II ma na my�li spos�b specyficznie chrze�cija�ski, kt�ry mo�na okre�li� mianem lektury chrystologicznej b�d� chrystocentrycznej. Uznaje ona fakt, i� ca�e Pismo �wi�te, od pierwszej do ostatniej strony, jest przenikni�te tajemnic� Jezusa Chrystusa. Na kartach Starego Testamentu s� to zapowiedzi i obietnice, za� w Nowym Testamencie ich spe�nienie. Je�eli chrze�cijanin si�ga po Bibli�, czyni tak nie tylko, ani nie przede wszystkim po to, aby poznawa� czcigo... [ Pobierz całość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • kskarol.keep.pl