[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, Ewa Zielińska
Dziecięca matematyka. Edukacja matematyczna dzieci w domu, w przedszkolu i szkole
Drugi tom w serii „Edukacja matematyczna dzieci"
Okładka, strona tytułowa, piktogramy oraz ilustracje na ss.: 5, 9, 13, 20, 21, 22, 23, 24, 25,
31, 44, 56, 57, 58, 71, 72, 74, 83, 101, 114, 115, 116, 117, 120, 121, 122, 125, 139, 145, 146,
148, 153,162,176,180
Tadeusz Ambroszczak
Redaktor
Maria Krygowska
Redaktor techniczny
Bożenna Stępień
Skład, łamanie i rysunki na pozostałych stronach
Sławomir Kaliszuk
ISBN 83-02-06487-4
© Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
Warszawa 1997
Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
Warszawa 1997
Wydanie pierwsze
Arkuszy drukarskich 11,5
Papier offset kl. III, 70 g, 70 x 100 cm
Druk: Toruńskie Zakłady Graficzne „Zapolex"
Toruń, ul. Gen. Sowińskiego 2/4
Spis treści
1. Wstęp. Dlaczego warto zatroszczyć się o rozwój i edukację dzieci, nim rozpoczną
nauką w szkole? Kilka słów o badaniach naukowych, na podstawie których
opracowano ten podręcznik i zestaw pomocy do zajęć z dziećmi 5
2. Co konkretnie trzeba kształtować w dziecięcym umyśle, aby dziecko było
mądrzejsze, więcej wiedziało i lepiej liczyło? Program i ogólne wskazówki
do prowadzenia zajęć z dziećmi 9
3. Orientacja przestrzenna 13
3.1. Jak rozwija się u dzieci rozumienie przestrzeni? 13
3.2. Kształtowanie świadomości schematu swego ciała 16
3.3. Rozwijanie zdolności do przyjmowania własnego punktu widzenia 19
3.4. Wdrażanie dzieci do rozpatrywania otoczenia z punktu widzenia drugiej osoby 21
3.5. Sytuacje, które pomagają dzieciom orientować się w otoczeniu
z uwzględnieniem różnych przedmiotów 23
3.6. ćwiczenia ułatwiające dzieciom orientację na kartce papieru 25
3.7. Orientacja przestrzenna w przedszkolu i w szkole; planowanie i prowadzenie zajęć 29
4. Rytmy 31
4.1. Jaką rolę pełnią rytmy w rozwoju dziecka? 31
4.2. Ćwiczenia rytmiczne sprzyjające dostrzeganiu regularności 32
4.3. Trening w przekładaniu zauważonych prawidłowości z jednej sytuacji na inną 34
4.4. Rytmiczna organizacja czasu 37
4.5 Planowanie i prowadzenie zajęć z dziećmi w przedszkolu oraz w szkole 42
5. Liczenie 44
5.1. O rozwoju dziecięcego liczenia 44
5.2. Zabawy i zadania sprzyjające kształtowaniu umiejętności liczenia 46
5.3. Dodawanie i odejmowanie: od rachowania konkretnych przedmiotów,
przez liczenie na palcach, do pamięciowego wyznaczania sumy i różnicy 50
5.4. ćwiczenia i zabawy rozwijające umiejętność dodawania i odejmowania 52
5.5. Dziecięce liczenie; planowanie i organizowanie zająć w przedszkolu oraz w szkole…….54
6. O kształtowaniu pojęcia liczby i wspomaganiu rozwoju operacyjnego
rozumowania 56
6.1. W jaki sposób w szkole nauczyciele kształtują pojęcie liczby naturalnej? 56
6.2. Operacyjne rozumowanie w rozwoju dziecka 60
6.3. Ćwiczenia wspomagające rozwój operacyjnego myślenia.
Ustalanie stałości liczby elementów w zbiorze 62
6.4. Ćwiczenia wspomagające rozwój operacyjnego myślenia.
Ustalanie równoliczności zbiorów przez przeliczanie i łączenie w pary 66
6.5. Ćwiczenia wspomagające rozwój operacyjnego myślenia.
Ustawianie po kolei i numerowanie 69
6.6. Kształtowanie pojęcia liczby naturalnej; planowanie i prowadzenie ząjeć
w przedszkolu oraz w szkole 73
7. Mierzenie długości 74
7.1. Jak rozwija się u dzieci rozumienie pomiaru długości? 74
7.2. Uczymy dzieci mierzyć: stopa za stopą, krokami, łokciem, dłonią, klockiem,
patykiem, sznurkiem 76
7.3. Doświadczenia pomagające dzieciom ustalać stałość długości 79
7.4. Czym dorośli mierzą długość? Zapoznanie z narzędziami pomiaru i pierwsze
próby mierzenia długości 81
7.5. Pomiar długości; planowanie i organizacja zajęć w przedszkolu oraz w szkole 82
4
8. Klasyfikacja 83
8.1. Jak kształtują się czynności umysłowe potrzebne dzieciom do tworzenia pojęć? 83
8.2. Wprowadzanie dzieci w sposoby segregowania i definiowania 87
8.3. Gry i zabawy rozwijające umiejętność klasyfikowania i definiowania 96
8.4. Klasyfikacja w przedszkolu i w szkole; planowanie i organizacja zajęć 100
9. Układanie i rozwiązywanie zadań arytmetycznych 101
9.1. O czym trzeba wiedzieć, żeby uczyć dzieci układania i rozwiązywania zadań? 101
9.2. Organizowanie sytuacji życiowych, których pomyślne zakończenie wymaga liczenia . 104
9.3. Układanie zadań do obrazków 104
9.4. Układnie zadań i rozwiązywanie ich z wykorzystaniem kasztanów, patyczków itd. 108
9.5. Układanie i rozwiązywanie zadań z liczydełkami 111
9.6. Układanie i rozwiązywanie zadań w przedszkolu i w szkole; planowanie
i organizacja zajęć 113
10. Waga 114
10.1. Dlaczego warto wyjaśniać dzieciom sens ważenia? 114
10.2. Jak wspólnie z dzieckiem skonstruować wagę? 116
10.3. Ile waży miś? Ile waży lalka? 117
10.4. O tym, kiedy jest coś lżejsze, a kiedy waży tyle samo 118
10.5. Waga i ważenie w przedszkolu i w szkole; planowanie i organizacja zajęć 118
11. Mierzenie płynów 120
11.1. Co zrobić, aby dzieci wiedziały, że płynu jest tyle samo, chociaż po przelaniu
wydaje się go więcej albo mniej? 120
11.2. Ile to jest: 1 litr, 2 litry, pół litra? 123
...
[ Pobierz całość w formacie PDF ]