[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Kielar- Turska
„Analiza Pola Semantycznego Terminów Związanych Ze Wspomaganiem Rozwoju ”
M. Rice:
Wiedza językowa- wtórna, zgromadzona w postaci obrazów, pojęć i odpowiadających im elementów kodu językowego.
Wiedza niejęzykowa- występuje w postaci danych percepcyjnych, obrazów i dotyczy przedmiotów, osób, zdarzeń.
Wspomaganie= pomaganie, pomoc psychologiczna, zachowania pomocne, wspieranie.
!!!Ale, niektórzy odróżniają wspomaganie od wspierania.
Wspomaganie= wzmacnianie, utrzymywanie tego, co już istnieje i co uznajemy za dobre. Wspomaganie jest przeciwstawne do takich terminów jak: krzywdzić, zagrażać, wywierać presję itp.
Rozwój: „długotrwały proces względnie nieodwracalnych zmian o charakterze ilościowym
i jakościowym, zasadniczo ukierunkowany progresywnie, dotyczący różnych sfer rozwijającego się podmiotu, cechujący się indywidualnym tempem i rytmem, zależny od wielu uwarunkowań biologicznych, środowiskowych oraz od aktywności własnej podmiotu.”
Wspomaganie
Pomaganie
Zachowanie pomocne
Pomoc psychologiczna
Interwencja
Profilaktyka, promocja, prewencja, Psychokorekcja, psychterapia, Reedukacja, Rehabilitacja, rewalidacja, Resocjalizacja
Socjoterapia
Stymulacja
Wychowanie
Wspieranie
Pomaganie: zapewnianie pomocy, zachowanie nastawione na dobro innych, udzielanie wsparcia.
Zachowanie pomocne: zachowanie ukierunkowane na spowodowanie korzyści innemu człowiekowi, to nie działania altruistyczne, bo nie wiążą się z poświęcaniem samego siebie.
Wsparcie: pomoc emocjonalna, informacyjna lub materialna, to uczucie, troska.
Rodzaje motywacji do udzielania pomocy:
Endocentryczna- do wewnątrz, by polepszyć swoje samopoczucie
Egzocentryczna- na zewnątrz, by polepszyć ich samopoczucie.
Mówiąc o pomaganiu, myślimy także o dobru, dobrostanie innych, empatii, kompetencji komunikacyjnej, motywacji, spostrzeganiu społecznym, własnej odrębności, wysiłku na rzecz innych, zaufaniu.
Interwencja: procedura mająca na celu przerwanie, zahamowanie danego procesu. Rozbicie nie przystosowawczych wzorców zachowania- interwencja psychologiczna/ kryzysowa.
Podjęcie interwencji kryzysowej wymaga: zauważenia wydarzenia, zinterpretowania go jako sytuacji kryzysowej, przyjęcia odpowiedzialności za udzielenie pomocy, posiadania kompetencji i podjęcia działania.
Interwencja edukacyjna: stymulowanie, ukierunkowanie, podtrzymanie przemian ładu społecznego
Promocja: proces umożliwiający zwiększenie oddziaływania na własne zdrowie, jego poprawę i utrzymanie tego stanu.
Prewencja: zespół działań, mających na celu obniżenie prawdopodobieństwa wystąpienia zaburzeń, przeciwdziałanie czynnikom ryzyka, wzmacnianie zasobów. Prewencja wtórna polega na powstrzymywaniu rozwoju patologii.
Psychokorekcja: usuwanie, neutralizowanie zakłóceń psychicznych na drodze postępowania wychowawczo- terapeutycznego.
Psychoterapia- metody łagodzące, lecznicze na wszelkie zaburzenia psychiczne, emocjonalne czy zachowanie. U podstaw leżą różne koncepcje. Wyróżniamy wiele rodzajów w zależności od liczby osób uczestniczących w terapii czy rodzaju szkoły terapeutycznej.
Reedukacja: ponowna edukacja, działalność wychowawcza, ma na celu przystosowanie do życia w społeczeństwie młodocianego przestępcy.
Rehabilitacja: przystosowanie do normalnego życia w społeczeństwie. Służy do przywrócenia człowiekowi sprawności czynnościowej i wytworzenia czynności zastępczych. To proces złożony, obejmujący różne oddziaływania. W rehabilitacji stosuje się: kinezyterapię, psychoterapię i psychokorekcję.
Rewalidacja: bliskoznaczna do rehabilitacji, oznacza przywracanie sił osobom osłabionym poważną chorobą czy urazami. Może także obejmować wychowanie i nauczanie dzieci z defektami.
Stymulacja: wzmaganie procesów życiowych człowieka, zachodzić może w toku interakcji społecznej z osobami lepiej rozwiniętymi.
Wychowanie: formowanie, zmienianie, kształtowanie, całokształt procesów i oddziaływań zachodzących w toku relacji między dwiema osobami.
Podsumowując: na wspomaganie, czyli proces intencjonalnych oddziaływań, składają się wszystkie powyżej omówione terminy.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]